The London Eye

12 maart 2019 - Croydon, Verenigd Koninkrijk

Na mijn ogen te hebben uitgekeken in het Natural History Museum, staat bij mij Hyde Park op het programma. Het regent pijpenstelen! We gaan allemaal naar binnen bij Harrods, even droog. Door de regen lopen we naar Buckingham Palace, waar we een groepsfoto maken voor het Queen Victoria Memorial . Ik sta ergens achter een paraplu... Al lopend eet ik mijn lunchpakket op. Het gastgezin heeft een lekker pakket gemaakt: Twee sandwiches, een zakje 'crisps', fruit en een flesje water.

Via allerlei bekende plekken, zoals de Big Ben (die helaas in de steigers staat), Houses of Parliament en Westminster Abbey lopen we door. We lopen langs Downing Street 10 waar Prime Minister May vast niet thuis is met alle Brexit vergaderingen. Via Westminster Bridge steken we de Thames over en gaan we naar de Londen Eye!

De Londen Eye is een van de grootste bezienswaardigheden in Londen. Het is een van de grootste reuzenraden in de wereld, hij is 135 meter hoog en weegt 1.700 ton. Het reuzenrad heeft 32 capsules en is gebouwd in 1998. Toen het werd gebouwd was het de grootste ter wereld, maar nu is dat de High Roller in Las Vegas. De Londen Eye werd gebouwd ter gelegenheid van de millennium wisseling (het jaar 2000) en  daarom werd het ook geopend op 31 december. Per jaar draait het rad ongeveer 6.000 keer en het gaat zo langzaam dat het rad niet hoeft worden stilgezet om nieuwe bezoekers er in te laten, je stapt in en uit terwijl het rad zachtjes verder draait. Een ritje duurt ongeveer een half uur.

Ikzelf vindt de Londen Eye echt super mooi om te zien en het was heel apart om zo hoog in de lucht te zitten, je had het bijna niet door totdat je naar buiten keek. En voor mij ook belangrijk: we zaten even droog!

Na deze geweldige ervaring gaan we verzamelen en terug naar Croydon om daar bij onze gastgezinnen te eten. Ik ben nat tot op mijn ondergoed. Zelfs mijn schoenen zijn doorweekt (bedankt mam, dat je me extra schoenen liet meenemen!)  Gelukkig is mijn rugzak van binnen droog. Ik leg alles te drogen. Het is een gezellige avond maar we gaan op tijd naar bed om zoveel mogelijk slaap te krijgen.