Canterbury!

11 maart 2019 - Canterbury, Verenigd Koninkrijk

Rond twee uur komen we aan in Canterbury. Ik ga eerst lekker eten en trakteer ik mezelf op een lekkere koffie van de Starbucks. Daarna is het tijd voor een stukje geschiedenis.

In de binnenstad van Canterbury ligt de bekendste kathedraal van het Verenigd Koninkrijk. Ooit, in 597, was het een klein kerkje, waar de heilige Augustinus mensen tot het Christendom bekeerde (Grappig feitje: Ik ben vernoemd naar de heilige Augustinus, omdat dat de 1e naam van mijn opa is en mijn tweede naam is Augustin). Later werd in opdracht van de Fransen een echte kathedraal gebouwd. Tot op de dag van vandaag is het de belangrijkste Anglicaanse kerk en de zetel van de aartsbisschop. In 1170 wordt aartsbisschop Thomas Becket  in de kathedraal vermoord. Tot in de 16e eeuw lag hij in de kathedraal begraven, daarna werd zijn graf vernietigd. Pelgrims vanuit de hele wereld komen nog steeds hier naar toe om die plek te bezoeken. In 1069 en 1174 wordt de kathedraal verwoest door brand en in de Tweede Wereldoorlog raakt het beschadigd. Steeds is de kathedraal weer herbouwd en zijn er nog steeds Middeleeuwse muurschilderingen te zien.

Ik bekijk de kathedraal van buiten, hij is erg mooi, apart en vooral groot. Ik heb nog nooit zoiets van dichtbij gezien. Ik heb het thuis opgezocht: Hij bestaat uit verschillende bouwstijlen door de branden en vernietigingen. Er zitten romaanse delen in, zoals de donkere crypte, maar ook gotische, zoals de puntige bogen en de glas-in-lood ramen.

Daarna ga ik op souvenirjacht en scoor ik een pet voor mijn zusje. Om vijf uur moeten we de bus weer in, nu gaan we op weg naar Croydon om ons gastgezin te ontmoeten.